In volle coronacrisis laten ook de telecomoperatoren in ons land zich van hun mooiste kant zien. In moeilijke omstandigheden houden ze hun netwerken operationeel, maken ze de digitalisering mogelijk van heel wat activiteiten die anders zouden stilvallen, en ondernemen ze diverse acties om de samenleving te ondersteunen.

In tijden van rampspoed, zoals vandaag met het coronavirus, wordt nog meer dan anders het strategische belang van kwalitatief hoogstaande telecominfrastructuur duidelijk. Noch onze economie, noch de maatschappij kunnen zonder betrouwbare communicatienetwerken.

Het gebruik van de telecomnetwerken is sinds de quarantainemaatregelen van de overheid alvast fors toegenomen: op het vaste netwerk is de voorbije weken het aantal gesprekken verdubbeld en het dataverkeer met maar liefst 70% gestegen. Op de mobiele netwerken werd eveneens 70% meer spraakverkeer geregistreerd (het mobiele dataverkeer daalde licht, maar dat valt te verklaren door de toename op de vaste verbindingen).

De operatoren met eigen infrastructuur, namelijk Orange Belgium, Proximus, Telenet en VOO, alsook Colt en Eurofiber voor B2B, leveren extreme inspanningen om ook tijdens deze periode van piekverbruik de goede kwaliteit van hun infrastructuur te garanderen. Ze monitoren zorgvuldig hun netwerk en implementeren maatregelen om de aanzienlijke toename van het netwerkverbruik op te vangen en de continuïteit van telecomdiensten te waarborgen. Ze zorgen ervoor dat de technici dringend en in eerste prioriteit ingrijpen voor het onderhoud van hun netwerk. En commercieel hebben de meeste exploitanten verbruiksplannen toegevoegd om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Dankzij deze maximale mobilisatie en de dagelijkse opvolging van de situatie door het BIPT slagen ze erin om al dit bijkomend communicatieverkeer in goede banen te leiden en de kwaliteit van de netwerken te garanderen.

De beschikbaarheid van sterke netwerkinfrastructuur leidt er o.a. toe dat een reeks activiteiten die anders in een situatie als vandaag zouden stilvallen, toch kunnen voortgezet worden, en wel in digitale vorm. Enkele voorbeelden zijn afstandsonderwijs, telewerken, medische teleconsultaties, versnelde digitalisering van overheidsdiensten, online vergaderingen, allerlei sociale interacties over internet, enz.

Daarnaast engageren de telecomoperatoren zich ook voor tal van specifieke acties die de samenleving ondersteunen. Bij de vier grote operatoren (Orange Belgium, Proximus, Telenet en/of VOO) zien we o.a. de volgende initiatieven: 

  • Het gratis ter beschikking stellen van extra datavolumes voor internet en mobiel aan abonnees.
  • Het op anonieme wijze beschikbaar stellen van mobiele locatiegegevens voor de ontwikkeling van toepassingen om het coronavirus te helpen bestrijden, bijvoorbeeld voor epidemiologische analyses om de coronapandemie beter te beheersen.
  • Het gratis ter beschikking stellen van wifi-connectiviteit aan triagecentra en ziekenhuizen, of aan jongeren uit kansarme milieus om hen toegang te geven tot afstandsonderwijs (via de OCMW’s, scholen, gemeenten, enz.).
  • Schenkingen van gebruikte computers en andere hardware aan scholieren en studenten die dat zelf niet in huis hebben, zodat ze toch onderwijs op afstand kunnen volgen (via initiatieven zoals ‘digital for youth’ of andere).
  • Gratis aanbod van extra tv-content tijdens de quarantaineperiode (films, series en/of kanalen).
  • Schenkingen van maskers aan ziekenhuizen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here