Er is maar één welvaartsmotor en dat is het ondernemen. Maar de kracht van ondernemerschap kan nog veel meer ingezet worden dan nu gebeurt. Ondernemers kunnen zichzelf en Vlaanderen naar een nieuw niveau tillen. Als de Vlaamse Overheid na de verkiezingen een fonds opzet met een miljard aan “scale-up” kapitaal.

Van de bedrijven die hun eerste 5 jaar overleven vallen er 2.000 onder de noemer scale-up; in de definitie van Deloitte een bedrijf dat na 5 jaar al minimaal 10 miljoen dollar omzet boekt. 

Lang niet alle ondernemers hoeven per se zo snel mogelijk miljoenen om te zetten: maar een kwart kiest voor een schaalbaar concept. Scale-ups kiezen in 85 procent van de gevallen voor een businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol. Maar vinden vandaag het kapitaal niet.

De kansen en mogelijkheden van onze ondernemers en groeisectoren benutten en ondersteunen: dat is de grootste uitdaging voor de komende jaren. Ondernemers vervullen immers een cruciale rol bij het bereiken van meer economische groei en banen.

Welvaart vergroten

De basis daarvoor is in Vlaanderen zeker aanwezig: we zijn een ondernemende regio binnen Europa. Dat zien we aan de sterke stijging van onze export. Als we dat ondernemerschap nog laten groeien, kunnen we opnieuw een bodem vormen voor eigen Vlaamse multi-nationals en onze welvaart verder vergroten. Ook het ondernemerschap zelf moet naar een next level, zich blijven aanpassen aan de eisen van de tijd, wendbaar zijn en op groei gericht. Ondernemers kunnen amper nog aan kapitaal komen om verder te groeien. De Vlaamse Overheid moet via de Gimv of andere kanalen daar een sturende rol in gaan spelen na de verkiezingen.

Groeikansen benutten

“De mogelijkheden voor scaleup van vele Vlaamse ondernemingen zijn nog lang niet benut. De digitalisering staat aan de basis van nieuwe levenscycli en de transformatie van vele ondernemingen naar smart companies. Innoveren doe je niet alleen; dat vereist samenwerking en is dan een belangrijke aanjager van groei. Steeds meer bedrijven vinden internationale afzetmarkten en ontwikkelen zich tot kleine multinationals die de Vlaamse Overheid kansen moet geven om verder te groeien”, zegt Geert Deman, Voorzitter van KMO-INFO

De helft van alle scale-ups wordt opgericht door een groep oprichters, in plaats en een enkele founder. Ook zijn het vaker b2b-bedrijven. Die bedrijven, zoals misschien ook zal blijken met een bedrijf als WeMarket, doen er langer over om hun concept goed neer te zetten. Maar als ze eenmaal gaan vliegen, dan vliegen ze ook hoger. 

Timing speelt een belangrijke rol, wat ook kan betekenen dat de branche waarin je je als scale-up bevindt een groeifase doormaakt. In een dergelijke periode is de prijsdruk ook nog eens minder zwaar, wat zorgt voor een sterk verband tussen de groeisnelheid van bedrijven en die van hun branche. 

Geduld

Hoewel de omzet na vijf jaar groter is, wachten scale-ups langer met hun marktintroductie en duurt het gemiddeld twee keer zo lang voordat zij überhaupt hun eerste inkomsten boeken. Dit kan dus sneller mocht Vlaanderen zelf instaan voor het broodnodige kapitaal dat scale-up bedrijven nodig hebben. Zij hebben het uithoudingsvermogen om alle vereiste voorbereidingen te treffen en te wachten totdat de omstandigheden goed zijn om de markt te betreden. Maar hebben vandaag het kapitaal niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here